Зарубіжна література 9 клас

Мета: формувати вміння працювати з текстом та логічно систематизувати опрацьований матеріал; формувати читацькі навички дослідницького характеру, характеризувати образ Онєгіна; сприяти формуванню гуманної особистості.
Обладнання: портрет О. Пушкіна; тексти роману у віршах «Євгеній Онєгін».
Тип уроку: поглиблене вивчення художнього твору.
Дж. Байрон
І. Актуалізація опорних знань
1. Словникова робота
Дух — свідомість, мислення, дії, які визначають конституцію поведінки людини.
Духовність — розумова діяльність у сфері духа.
Гедонізм (грецьке hedone — насолода) — принцип обґрунтування моральних вимог, за яким основною рушійною силою в людині, яка закладена в неї від природи і яка визначає всі її дії, є насолода.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. Сьогодні ми поговоримо про Євгенія Онєгіна, якого вважають зразком «зайвої людини», про суперечливість його почуттів та вчинків. (Учні записують тему уроку, пояснюють епіграф.) Яким є духовний світ Онєгіна? Чи займається він розумовою діяльністю, пов’язаною з формуванням його свідомості, життєвих принципів та світогляду? Якою є мотивація його вчинків і що примушує його чинити саме так?
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Загальна характеристика образу Онєгіна
Завдання для груп
Група 1. Розповісти про петербурзький період життя Онєгіна
(один день, 1 глава).
Очікувана відповідь
Автор зосереджує увагу не на зображенні психологічної характеристики героя, а на його заняттях, тобто змальовує стиль життя Онєгіна; змальовує зовнішню, а не внутрішню сторону цього життя: знання, уміння та нахили, способи спокусити жінку, заняття упродовж дня, розваги, предмети, що оточують героя. В очі впадає тіснота світу, в якому відбулась підміна особистості річчю, духовного — матеріальним.
Група 2. Поясніть філософські принципи життєвої позиції Онєгіна, його ставлення до оточуючого світу; складові його життя (1 глава).
Очікувана відповідь
Життя задля насолоди — основний принцип життєвої філософії Онєгіна. «І жити квапиться / і почувать спішить» (слова П. В’яземського, узяті автором у якості епіграфа до 1 глави). Його життя рухається замкнутим колом, воно беззмістовне і бездарне, типова масова модель спотворення особистості. Світ сприймається Онєгіним як місце щоденних насолод та розваг.
Група 3. Поясніть, чи зрозумів Онєгін наслідки свого способу
життя, чи розуміє він причини своєї «хвороби». Як ставиться автор до порушених проблем?
Очікувана відповідь
Група 4. Поясніть протиріччя у вчинках Онєгіна і те, як його дії вплинули на його ж подальшу долю.
Очікувана відповідь
У вчинках Онєгіна немає протиріч. Усі вони продиктовані або світською мораллю, або поняттями вищої моралі та совісті. Основна колізія знаходиться не у сфері вчинків, а у сфері світської і загальнолюдської моралі. Саме між ними затиснута жива натура Онєгіна зі сформованими хибними поняттями. Розуміння причин учинків героя допомагає розкрити авторський задум.
Група 5. Поясніть, якою є основна риса характеру Онєгіна (на основі усього твору).
та матеріальне становище (він є багатим та знатним спадкоємцем), освіту, розум, зовнішність денді, молодість. Але його гнітить думка про те, що він у житті залишається незадіяним, нічим не вміє зайнятись.
Онєгін як утілення типу «зайвої людини»
У ч и т е л ь. Термін «зайва людина» належить І. Тургенєву, який 1849 року написав «Щоденник зайвої людини». «Зайвою людиною» ми називаємо літературний тип, для якого є характерним конфлікт із суспільством і неможливість реалізувати себе в умовах цього суспільства.
Запитання до класу
·         Чи можна назвати Онєгіна "зайвою людиною”? (Онєгіна мучить бездіяльність, його гнітить розуміння того, що він нічим потрібним не займається, не вміє працюватидля чиєїсь користі. Він обдарований від природи, але через різні обставини не може реалізувати свої знання та вміння. Саме тому він почуває себе «зайвим» у своєму оточенні й у своєму суспільстві.)
·         З яким почуттям сприйняв Онєгін смерть Ленського? Чи відбувся в його душі якийсь суттєвий перелом, чи він змінився?
·         Поясніть, чому Онєгін досить «холодно» відповів на зізнання Тетяни в коханні.
·         Чи вірите ви, що Онєгін зумів по-справжньому покохати Тетяну, зустрівши її знову через декілька років?
1. Підбиття підсумків
У ч и т е л ь. Молодий поміщик Євгеній Онєгін — це людина зі складним та суперечливим характером. Він виріс без матері, батько мало уваги звертав на сина, доручивши його виховання «вбогим» гувернерам. Оскільки виховання виявилось згубним,
Онєгін виріс егоїстом, який не звертав уваги на почуття, інтереси та страждання інших людей. Він навіть не помічає, що кривдить людей. Спосіб життя Онєгіна — лінощі, нудьга та пошуки задоволення. Однак ми розуміємо, що в його образі узагальнено спосіб життя багатьох молодих людей того часу. На відміну від більшості представників правлячого класу він не втратив чутливості, сумління та благородства. Він духовно вищий за багатьох представників свого кола.
Знайомство з Ленським, який здобув освіту в одному із найкращих університетів Німеччини, відкрило в душі Онєгіна приховане за маскою егоїзму та байдужості прагнення щирих взаємин між людьми. Поетичність душі Тетяни він одразу відчув, навіть не почувши її голосу, що свідчить про його доброзичливість. Його «холодне» ставлення до Тетяни теж має своє пояснення. Під впливом подій, зображених у романі, у його душі відбувається еволюція — в останній главі він не розбещений і манірний юнак, з яким ми познайомились на перших сторінках твору. Але, тікаючи від світу, Онєгін не зміг утекти від самого себе.
2. Методика «Прес»
·         Що я думаю про Онєгіна?
Методичний коментар
Методика «Прес» покликана допомогти учням навчитись формулювати чіткі, повні та аргументовані відповіді. Відповідь будується за схемою:
2. Обґрунтування: «…тому, що…».
3. Приклад. «Наприклад, …».
4. Висновки. «Отже (тому), я вважаю…».
3. Виразне читання напам’ять листа Онєгіна до Тетяни
Характеризувати образ Тетяни Ларіної; за бажанням учні готуються до виразного читання напам’ять листа Тетяни до Онєгіна; пояснити значення слів «романтик», «реаліст».
Т ема. Гармонія внутрішнього світу, душевна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленського
Мета: навчати давати характеристику герою художнього твору, щоб використовувати набуті вміння в реальному житті; формувати навички вдумливого читання художнього тексту; сприяти формуванню толерантного ставлення до оточуючих та власної етичної життєвої
позиції.
Обладнання: портрет О. Пушкіна.
Тип уроку: поглиблене вивчення художнього твору.
й у Тетяну (і, мабуть, у Тетяну трохи
більше), у них обох разом, у любов.
М. Цвєтаєва
І. Актуалізація опорних знань
 роман у віршах) ·         Які дві різні жанрові форми поєднав О. Пушкін у творі «Євгеній Онєгін»? (Епос + лірика =
·         Доведіть, що роман є реалістичним. (Конкретний час; причини подій пов’язані з дійсністю; доля героя залежить від його вчинків та його вибору)
·         Хто є головним героєм роману? (У романі двоє головних героїв: Онєгін та його друг-поет.)
·         Яку роль відіграє художній образ у реалізації авторського задуму? (Автор мислить образами. Художній образ для нього — основна можливість висловити свої думки.)
2. Виразне читання напам’ять листа Тетяни до Онєгіна
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ч и т е л ь. У художній літературі є такі твори, які одразу ж після першого прочитання назавжди западають у душу, а їхні герої здатні сповнити її радістю і тривогою. Саме такою є Тетяна Ларіна. Вона, подібно до шекспірівської Джульєтти, стала символом жіночності, глибокої, безмежної любові та порядності. Тетяна — людина з гармонійним внутрішнім світом і чистою душею. Якщо ми зрозуміємо сутність образу Тетяни, ми зрозуміємо одну з основних ідей роману. (Учні записують тему та епіграф уроку в зошити.)
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Характеристика образу Тетяни із прочитанням уривків з тексту
Робота ведеться спочатку в парах, потім — колективно.
2. Портрет Тетяни.
3. Взаємини Тетяни з батьками, сестрою, дітьми, сусідами, Онєгіним, Ленським, московським і петербурзьким товариством.
4. Характеристика Тетяни автором, Онєгіним, московським і петербурзьким товариством.
5. Учинки, які найбільш повно розкривають характер героїні.
6. Ставлення автора до Тетяни.
·         Як ви думаєте, Тетяна лише грає роль заміжньої світської дами з бездоганною репутацією, чи вона насправді змінилась?
·         Чому, на вашу думку, Тетяна, яка кохає Онєгіна, відмовляє йому в коханні? Чи підтримуєте ви її?
·         Чи можна вважати бездоганним учинок Тетяни — заміжжя без кохання?
мном коханню? ·         Чи можна назвати роман О. Пушкіна «Євгеній Онєгін» гі
2. Характеристика образу Ленського
Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленського
У ч и т е л ь. Незважаючи на різне виховання, Тетяна та Євгеній — духовно близькі люди. Обоє розумні, багато читають, освічені, добре розуміються на людях. Саме Онєгіна Тетяна виділила з-поміж молодих людей, яких знала. Онєгін також віддав перевагу Тетяні. Їм обом властива невдоволеність життям. Можливо тому, що була якась «нитка єднання» між Тетяною та Євгенієм, вони начебто поділились своїми душевними надбаннями: Тетяна розбудила в Онєгіні почуття і здатність кохати, сама ж за його порадою навчилася опановувати себе.
Чому Пушкін попри свою любов до героїні не подарував їй щасливого кохання? Як ви пам’ятаєте, Ленський, Ольга та Тетяна мають спільні риси: у них відкриті, чисті душі, герої люблять природу та прості радощі життя, не зазнали розчарувань у житті, їхні особистості цілісні і внутрішньо гармонійні. Їхній спосіб життя і близькість до природи є неприйнятними Онєгіну. Чому юному, щирому і талановитому юнакові Ленському автор подарував таке коротке життя?
·         Як сталось, що такі протилежні особистості, як Онєгін і Ленський, подружились?
·         Як і через що виникли чвари між Онєгіним і Ленським? Як відрізняються поведінка й роздуми кожного перед дуеллю?
·         Поясніть мотиви поведінки Ленського, з яких він викликав на дуель Онєгіна. Як цей учинок ілюструє характер юного поета?
·         Чи міг Онєгін відмовитися від дуелі? Що йому завадило це зробити?
·         Які думки викликала в автора смерть Ленського?
·         Образом Тетяни Пушкін стверджує етичні принципи нової життєвої філософії, а образом Онєгіна відкидає поширену філософію гедонізму. Важливість образу Тетяни не в тому, що вона, як і її мати, вийшла заміж і прожила усе життя з нелюбом, а звичка замінила їй кохання. Важливим є те, що Тетяна не відгукнулась на пропозицію Онєгіна, як це робили інші жінки; вона відмовила Онєгіну заради кохання, щоб не убити в ньому віру в кохання і себе. Її «так» спричинило б духовну смерть Онєгіна, вона убила б у ньому паростки нової життєвої філософії, які зростили в його душі муки кохання до неї.
·         Що стосується Ленського, то він — справжній романтик подібно до байронічного героя. Він схильний ідеалізувати дійсність, керується лише почуттями, ідеями й емоціями. Викликавши на дуель Онєгіна, він не може вчинити по-іншому, хоча й усвідомлює марність власного вчинку й те, що цим власноруч наближає свою смерть. Автор наголошує на тому, що дуель безцільна і смерть Ленського марна. Смерть романтика Ленського доводить, що романтизму більше не місце в російському суспільстві початку ХІХ ст.
2. Складання сенканів на теми «Кохання», «Вибір», «Доля»
Підготувати повідомлення про образ автора та картини природи в романі «Євгеній Онєгін»; підготувати виразне читання напам’ять запропонованого учителем уривку