Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і
Джульєтти, вплив лкохання на людську особистість
Мета уроку: допомогти учням глибше
усвідомити зміст та ідейно-художні особливості трагедії; розвивати вміння
характеризувати образи твору, використовуючи цитати; розвивати навички
виразного читання, аналізу художнього тексту, виховувати інтерес до поетичного
слова, розуміння прекрасного
Обладнання: трагедія «Ромео і Джульєтта»,
фрагменти фільму, портрет В. Шекспіра, ноутбук, презентація.
Тип уроку : комбінований.
Епіграф:
Любов – це квітка,яка
розпускається ,і краще до неї не доторкатися .
В.О. Сухомлинський
Хід уроку
І. Повідомлення теми та мети.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя.
Кажуть, що
найсильніше – перше кохання, бо приходить воно до кожного в найщасливіші роки
юності, коли душа наповнюється невичерпною радістю, хочеться сміятись і
співати, доторкнутись до промінчиків яскравого сонця, полинути в безмежну синь
неба, порозмовляти з кожним листочком, з кожною пелюсткою квітки, щоб чув цілий
світ, що ти кохаєш, тоді душа спалахує барвистими іскорками мрій і лине у світ
Ромео і Джульєтти.
2.Гра «Вірю» - «Не
вірю»
Щоб досягти мети уроку, розкрити проблематику твору, необхідно працювати
творчо. А налаштувати вас на високу активність на уроці допоможе гра «Вірю» -
«Не вірю»
Ø Творчість Шекспіра належить перш за все англійському
народові (вірю)
Ø Слово «Шекспір» в перекладі з англійської мови означає
«той, щоØ потрясає мечом» (не вірю, списом)
Ø Шекспір відомий як автор 350 сонетів (не вірю, 154)
Ø Події трагедії видатного англійського письменника
Шекспіра «Ромео ІØ Джульєтта» відбуваються в Лондоні (не вірю, в Італії, у
Вероні та Мантуї)
Ø Джульєтта є донькою Монтеккі (не вірю, Капулетті)
Ø Ромео було 17 років (вірю)
Ø Джульєтті було всього 16 років (ні, 14)
Ø Події відбуваються протягом року (ні, протягом 5 днів)
Ø Закохані вперше зустрілися на балу у князя Верони (не
вірю, на балу у Капулетті)
ІІІ. Основний зміст роботи на
уроці.
1.Слово
вчителя.
Звернімося до трагедії «Ромео і
Джульєтта». Сюжет своїми коренями італійської народної легенди.
1562 рік – Артур Брук,
поема «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».
1567 рік – Уїльям Пойнтер
– новела «Ромео і Джульєтта».
Заслуга В. Шекспіра – у глибині
художнього переосмислення сюжету.
2. Робота з епіграфом.
Ø Як ви розумієте слова
В. О. Сухомлинського: «Любов – це квітка, яка розпускається,
і краще до неї не доторкатися?»
Ø Чому педагог порівнює кохання із
квіткою?
Ø Яким, на вашу думку, буває кохання?
(Учні висловлюють власні думки: взаємним, невзаємним, небесним, земним,
справжнім)
3.Словникова
робота.
Сикомора – дерево, родини тутових з
твердою деревиною та їстівними плодами.
Королева Меб – повелителька
фей, персонаж з ірландського фольклору.
Олдермен – один з вищих членів міської
ради в Англії.
Фаетон – за античним міфом, син бога
сонця Феба.
Василіск – казкова потвора з хвостом
змії, тулубом жаби й головою півня, що вбивала своїм поглядом.
Мантуя – місто в Італії, до якого був
вигнаний Ромео.
4.Бесіда з учнями:
— Знайдіть
рядки, в яких описується перша зустріч героїв. Де вона відбулася? (У
будинку Капуллеті, під час карнавалу.)
— Якою побачив Ромео юну Джульєтту? Чи можна сказати, що це кохання з першого
погляду? (Так, Ромео побачив чарівну незнайомку й відразу закохався в неї.)
— Знайдіть у тексті слова, що підтверджують закоханість Ромео. («Померкли смолоскипи перед нею»,
«Вона — омріяна любов моя», «Вона ж між ними — голубка між галками!», «Чи
ж я коли любив!», «Не знали ви краси до цеї ночі!» (сцена V, дія I).)
— Що говорять про Ромео веронці? («Верона славить Ромео за честь, за
виховання добре».)
— Яке враження справив Ромео на Джульєтту? Проаналізуйте розмову
героїв під час танцю. (Джульєтта з першого погляду закохалася в юнака, навіть не знаючи його
імені.)
— Коли і за яких обставин закохані дізнаються, що вони належать до
ворогуючих родин? (Цю сумну
звістку Ромео приніс його друг Бенволіо, небіж Монтеккі, а Джульєтті
повідала про це її годувальниця.)
— Якою була реакція героїв? Підтвердіть відповідь словами з тексту. (Ромео: «У ворога в руках моє
життя», «Ох, я боюсь— кінчається забава». Джульєтта: «Злоба єдина в душі
буяла, І зі злоби любов єдина встала», «Ох не на радість ти, любов моя, Бо
ворога кохаю ніжно я!».)
— Чи ця трагічна звістка зупинила героїв, знищила їх почуття? (Ні, герої не від-мовляються від
кохання.)
5. Проблемна ситуація.
— Подумайте, чому Ромео і Джульєтта, знаючи про ворожнечу між батьками,
порушили закони їх життя? (Тому що вони люди нового покоління, котре прагне до ща-стя. У них була
віра в те, що кохання здатне подолати будь-які перешкоди.)
6. Проблемні
запитання.
— Подумайте, чи змінюються герої під впливом кохання? (Так. Ромео кохання надихає,
додає йому розсудливості, стриманості, мудрості. Джульєтта дорослішає, по-чинає
замислюватися над безглуздістю родової ворожнечі, що є перешкодою на шля-ху до
щастя.)
— Коли ці зміни стають особливо помітними? (Під час зустрічей закоханих:
вони виявляються в їх діалогах та монологах.)
7.Бесіда
з учнями:
Ø Подумайте, чому Джульєтта з недовірою ставиться до
слів Ромео.
(Чиста душею
Джульєтта боїться помилитися в юнакові.)
Ø Чому героїня говорить, що її серце «вщерть сповнює
мир»? Що означає ця метафора? (Людина без кохання живе наче в пітьмі,
і лише любов осяває душу, немов зоря.)
Ø Що для Джульєтти означає кохання? (Кохати —
віддавати душу коханому.)
Ø А для Ромео? (Для нього це теж справжнє почуття, це
вже не «безумство, що отруює кров».)
Ø Як на вашу думку, Джульєтта — це нове захоплення
Ромео? Чому?
(Ні, в серці Ромео запалав вогонь справжнього почуття. Саме тому воно сповнене
світла, добра, ніжності.)
Ø Чи були почуття героїв взаємними? (Так, адже
кожен із них готовий на все заради кохання.)
Ø Коли відбувається дія цієї сцени? (Вночі.) Ніч у
В. Шекспіра досить незвична. Це не темрява, а світло, сповнене почуттями,
блиском очей, сподіваннями на щастя. У звертанні до ночі розкривається вся сила
палкого кохання Джульєтти. Вона просить ніч навчити її кохати, але сама вчить
цього читача й глядача.
Що ж таке кохання? Кожен про нього розповідає по-різному. В. Шекспір
в одному з своїх сонетів визначив його так:
Любов — над бурі зведений маяк,
Що кораблям шле промені надії.
Це — зірка провідна, яку моряк
Благословляє в навісній стихії.
(Переклад Д. Паламарчука)
У трагедії «Ромео і Джульєтта»
кохання — теж зірка, що освітила надзвичайно яскравим світлом життя двох
молодих людей, зірка, що продовжує сяяти й сьогодні.
8.Робота біля дошки .Гроно «Кохання»
(Щастя,
світло, доброта взаємність, вірність, трагедія ,самопожертва ,ніжність, примара
,радість, мелодія серця.)
9. Бесіда з постановкою проблемних
завдань.
— Як ви думаєте, чому автор не примирив родини до смерті Ромео та
Джульєтти? (Шекспір не примирив родини до смерті головних героїв тому,
що в реальному житті не завжди все закінчується щасливо. Прекрасні
закохані діти загинули, ставши не-винними жертвами давньої ворожнечі двох
багатих веронських родин. Смерть героїв — це кара батькам за чвари й
розбрат у Вероні.)
— У чому, на вашу думку, полягає ідейне значення фіналу? (Загибель закоханих не була
марною. Герої довели всім, що кохання є сильнішим за чвари, ворожнечу,
за саму смерть. Хоча воно й не перемагає, але й не скоряється їй.)
— Який основний пафос твору?
10. Коментар
учителя.
В. Шекспір відобразив реалії
дійсності: адже в житті все складно і не завжди можна протистояти злу. Однак
автор показав, що кохання своєю самовідданістю, навіть смертю, несе
спокій, світло, примирення. Смерть Ромео та Джульєтти — не лише тра-гічний
урок, це — найкращий урок вірності. Трагедія звучить як гімн коханню,
стає утвердженням його непереможності. Отже, основний пафос твору такий:
гармонія двох сердець повинна стати початком гармонії світу.
11. Слово
вчителя.
Твір «Ромео і Джульєтта» називають
«світлою трагедією», бо пройнятий він оптимістичною вірою в Людину. З великою
художньою майстерністю Шекспір зо бражує прекрасне, чисте й радісне
почуття кохання. За радість кохати, за право бути щасли-вим герої платять своїм
життям. Але таке кохання перемагає смерть: довідавшись про історію Ромео і
Джульєтти, ворогуючі родини примирюються. Більше не буде литися безвинна
кров, людяність і мир перемагають.
12.
Характеристика Джульєтти.
Якою ви уявляєте Джульєтту?
Ø
Чи
закохана Джульєтта на початку твору?
Ø
Як вона
реагує на слова матері стосовно Паріса?
Ø
Чому вона
така безтурботна і така слухняна до рішення батьків? (Не закохана, їй байдуже.)
Ø
Чи
змінюється героїня після зустрічі з Ромео? Чому?
Ø
Чому Ромео
та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними керує? (Любов-пристрасть,
яка примушує діяти (творити).
Ø
Як
змінюються герої після зустрічі?
Ø
Що змушує
Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? (Мужньо. Вона одне ціле з чоловіком.)
Ø
Коли ще
виявляється сила волі Джульєтти? (Сон у склепі.
Ø
В який
момент найбільше виявляється рішучість Джульєтти? Чому?
13.Характеристика
образу Ромео.
Ø Яким бачимо Ромео на початку твору?
Ø Коли ми вперше зустрічаємося з
Ромео? В якому він настрої? Чому?
Ø Як ставляться до Ромео друзі?
Батьки? Вороги? (Ромео благородний, відданий друг, з повагою ставить до
старших.)
Ø Коли і де Ромео зустрічається з
Джульєттою? Що він робить після балу? (Він не сумує, а починає діяти.)
Ø Чи закоханий Ромео у Розалінду? Чи
можна назвати це коханням?
Ø З якою метою він йде на маскарад?
Ø Чи змінюються погляди героя на
кохання протягом твору?
14.Характеристика образу Паріса.
Ø Чого прагне Паріс?
Ø Як ви гадаєте, чи щирі його почуття
до Джульєтти?
Перегляд кадрів фільму. Смерть Ромео та Джульєтти.
Ø Чому гинуть герої? Хто винен у їхній
смерті?
Ø Чим відрізняється кінцівка твору та
кінцівка фільму? Думку аргументуйте.
15.Виявлення міжпредметних
зв’язків твору.
Трагедія «Ромео і Джульєтта» популярна і в наш час. Герої Шекспіра стали настільки популярними, що в
багатьох країнах знайшлися їхні двійники, навіть в нашій Україні. Послухайте
чудову легенду про українських Ромуальда та Пелагею, на заваді кохання яких
стали найрідніші люди – батьки. Було це дуже
давно, в кінці ХVІ століття, у давньому місті Львові. У передмісті жили дві
сім'ї: українського ремісника, в якій підростала красуня-донька Пелагея, і
сім'я італійського купця, в якій був легінь-син Ромуальдо. Сім'ї дружили між
собою, всім ділилися, допомагали один- одному у скруті. Діти виросли і покохали
один одного. Здавалося, і батьки не були проти весілля. Але сім'ї були різної
віри: християнської та католицької. У якій церкві вінчатися? Ось тут почалися
сварки, які закінчилися бійкою. Батьки заборонили дітям навіть зустрічатися.
Батько відправив Ромуальдо з караваном у Венецію. Повернувся юнак лише через
півроку. А у Львові в цей час розгулялася страшна хвороба – чума. Всіх хворих
вивозили якнайдалі від міста, де за ними доглядали монахи. Серед хворих була і
Пелагея. Ромуальдо кинувся на пошуки, а коли знайшов ледве живу – сам доглядав
за нею, всиляючи їй віру в одужання. Та смерть була невблаганною: спочатку
забрала Пелагею, а за нею – і Ромуальдо. Але незадовго до своєї смерті
Ромуальдо замовив два однакових надгробники, прикрашених двома серцями,
лавровим вінком і надписом: «Тих, кого кохання з'єднало навіки, не здатна
розлучити навіть смерть» Смерть дітей примирила батьків. Вони похоронили дітей
на межі двох кладовищ: християнського та католицького, а вдячні потомки
побудували українським Ромео і Джульєтті пам'ятник у центрі міста.
IV. Підбиття підсумків уроку.
Ø
Чому
трагедія закінчується смертю героїв?
Ø
Яке відчуття
у вас залишилося після прочитання трагедії? (Сум («Сумніших оповідей не
знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти».))
Ø
Герої
гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? (Примирення родин Монтеккі та
Капулетті.
Ø
Чим є
«усеперемагаючий голос» для Ромео і Джульєтти? (Смерть за мить любові. Та в ній
все життя; жадоба життя є неможливістю жити у світі постійної ворожнечі.)
Ø
Чому ж
останній акорд все ж таки печальний? (Людина діяльна не може відмовитися від
щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки Ромео та Джульєтти, а й
усього світу, в якому живе драматург.)
Ø
Повернімося
до теми уроку: хто ж і що отримує перемогу: кохання чи смерть? Аргументуйте
свою думку.
Ø
Кохання
перемагає смерть. Тож допишіть тему урока.
Ø
Як ви
думаєте, чому В. Шекспір закінчує трагедію смертю героїв?
Ø
Що стало
головною причиною трагічної загибелі Ромео і Джульєтти?
Що дає зрозуміти смерть героїв?
Висновок. Хоча головні герої гинуть, та все
ж фінал називають світлим? У чому ж оптимізм трагедії? Ромео та Джульєтта
здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більше, ніж власне життя.
V. Домашнє завдання:
1. Напишіть лист В. Шекспіру, в
якому поділіться своїми враженнями від трагедії.
2. Доберіть твори українських авторів,
у яких трапляється подібний сюжет.
3. Порівняйте героїв трагедії
В. Шекспіра із героями творів світової літератури.
Тема. Найдавніші цикли давньогрецьких міфів: троянський,
фіванський, про аргонавтів
Мета: поглибити
знання учнями поняття «міф»; ознайомити зі змістом основних циклів давньогрецьких міфів;
розвивати навички переказу, аналізу тексту,
виразного читання,
логічного
мислення, інсценізації; сприяти вихованню
зацікавленості літературою.
Обладнання: тексти
міфів за книгою М. Куна «Легенди і
Міфи Стародавньої Греції» виставка ілюстрацій
до міфів та учнівських малюнків.
(Можна використати
репродукції «Зевс і Гера. Антична ваза»,
«Зевс Олімпійський»,
«Народження
Афіни з голови Зевса. Антична ваза»
та ін.)
ХІД УРОКУ
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Вступне слово
вчителя.
Дві
з половиною тисячі років відділяють нас від світлого і
прекрасного буття ко-лиски людської культури — Давньої Греції. Дивовижна
Еллада залишила люд ству чу-дове мистецтво, що надихає митців і
сьогодні, величні архітектурні споруди, які ди-вують сучасних зодчих,
дивовижні перекази, котрі мають назву «міфи».
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ
ТА МЕТИ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ
ЗНАНЬ УЧНІВ
1.
Бесіда на повторення
вивченого в 6-му
класі.
—
Пригадайте, що називається міфом.
—
Які міфи ви читали у 6-му класі?
—
Назвіть найвідоміших міфічних героїв.
—
Про які події оповідають міфи?
—
Чому виникли міфи?
—
Чи відомі нам автори міфів?
2.
Словникова робота.
Міф
( гр. mythos — слово,
переказ, промова, оповідання) — вид
усної народної
творчості;
розповідь про богів, духів, героїв,
надприродні сили, що брали участь
у
створенні світу.
Міфологія
— сукупність міфів якогось народу; наука, що вивчає особливості міфів.
IV. СПРИЙНЯТТЯ І
ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1.
Літературознавчий коментар.
(Розповідає
вчитель або підготовлений учень.)
Міфи
— витвір наївної віри, який складає філософсько-естетичний комплекс дав-ньої
епохи. У давні часи міфи давали уявлення про світ, впливаючи на процес пізнан
-ня, були основою для інтерпретації природних
та суспільних явищ, ритуальних об -рядів. Міф
існував переважно у віршовій або прозовій формі, зумовлював
створення
національного
фольклору та літератури.
2. Слово
вчителя.
До
нашого часу дійшло багато давньогрецьких міфів, які мають різну
тематику
і
проблематику. Вчені виділяють такі цикли міфів Давньої Греції:
—
міфи про виникнення світу;
—
про героїв;
—
про подорож аргонавтів до Колхіди;
—
про Троянську війну;
—
про Одіссея;
—
про місто Фіви.
Як
ви вже знаєте, у давніх греків немає міфів про загибель світу. В цьому
вира-жається їхній життєстверджуючий світогляд.
Найдавнішими
циклами давньогрецьких міфів є троянський, фіванський, про ар
-гонавтів. Троянський цикл присвячений подіям Троянської війни, фіванський
оповідає
про
царя Едіпа та його сім’ю, міфи про аргонавтів — це розповідь про захоплюючу
по -дорож греків за золотим руном.
3.
Коментоване читання міфів
троянського циклу «Єлена,
дочка Зевса і
Леди», «Пелей і
Фетіда», «Суд Паріса».
4.
Бесіда за прочитаним.
—
Хто така Єлена? (Найпрекрасніша жінка світу, дочка Зевса і Леди.)
—
Розкажіть, як Пелей переміг богиню Фетіду. (Гефест повідомив Пелею волю
бо-гів і той пішов у грот, в якому часто відпочивала
Фетіда. Обхопив Пелей богиню свої-ми могутніми руками, намагалася вирватися
Фетіда, оберталася на левицю, змію, пе -ретворювалася на воду, але Пелей
зумів її втримати. Переможена Фетіда тепер мала
стати
дружиною Пелея.)
—
Чому була ображена богиня розбрату Еріда? (Тільки її не покликали на весіл-ля
Фетіди та Пелея.)
—
Як назвали яблуко, що вона підкинула
його на весіллі? Що означає цей
вис-лів? («Яблуко розбрату», тому що воно спричинило суперечки між
гостями. Тобто це
те,
що породжує свари.)
—
Розкажіть, що вам відомо про Паріса.
—
Чому Зевс саме Паріса обрав суддею
розгніваних богинь? (Бо Паріс чинив
завжди
справедливо.)
—
Розкажіть, як відбувся суд Паріса. Якими були його наслідки?
5. Переказ
тексту міфів «Паріс
повертається до Трої»,
«Паріс викрадає Єлену»,
«Ме-нелай готується до
війни проти Трої».
6.
Бесіда за питаннями.
—
Згадайте, що провіщувала Кассандра. (Кассандра провіщувала спалення Іліо-ну
(Трої) і загибель багатьох його синів.)
—
Чому ніхто не повірив віщунці? (Бог Аполлон прирік Кассандру на сумну
долю:
ніхто
не вірив їй, хоча все, що вона провіщала, здійснювалося.)
—
Хто спонукав Паріса їхати до Спарти? (Афродіта.)
—
Подумайте, що порушив Паріс, викравши
Єлену? (Закон гостинності, також
насміявся
над великою святинею — шлюбом.)
—
Що порадив Менелаю його брат Агамемнон? (Зібрати всіх героїв і піти
війною
на
Трою.)
—
Чому Менелаю з Агамемноном хотілося, щоб
у поході взяв участь Одіссей?
(Одіссей,
цар Ітаки, славився розумом і
кмітливістю, за що і був прозваний
хитро -мудрим.)
7. Слово
вчителя.
Серед
давньогрецьких міфів є дивний переказ про мореплавців, які мандрували
до
далекої
Колхіди (територія сучасної Західної Грузії) у пошуках золотого руна.
Очолив
цей
похід славнозвісний Ясон, син іолкського царя Есона, котрого виховав наймудрі
-ший кентавр Хірон. Корабель, на якому вони пливли, збудував великий майстер
Арг,
тому
й судно дістало назву «Арго». Героїв,
які взяли участь у поході, назвали
арго-навтами. Прекрасний був цей десятивесловий корабель, легкий і
бистрий, мов чайка,
нісся
він по хвилях моря. Богині Афіна і
Гера охороняли аргонавтів. Подорож була
дуже
небезпечною, добути золоте руно — було
надзвичайно важкою справою, адже
висіло
воно у священному гаї Ареса, на священному
дереві під охороноюстрашного
дракона.
З метою полегшити Ясонові виконання
завдання, Афіна і Гера попросили
богиню
кохання Афродіту закохати в героя доньку царя Еєта прекрасну Медею,
яка
могла
в усьому допомогти аргонавтам. Так у міф входить романтична тема
кохання.
8. Інсценізація уривка
міфа «Аргонавти звертаються
за допомогою до
Медеї». «Розмова Ясона
і Медеї».
Я
с о н. Прекрасна діво, чому опустила ти додолу очі? Чого боїшся ти мене?
Не-вже гадаєш ти, що ховаю лихий намір? Ні, не з лихими намірами я
прийшов сюди. Я
прийшов
благати про допомогу. Тільки молю тебе, скажи мені правду; пам’ятай, що
неправди
не потерпить у святилищі своїм Геката, не потерпить її і Зевс,
охоронець усіх,
що
благають про допомогу. Скажи, чи допоможеш ти мені? Якщо допоможеш, то
про-славлять ім’я твоє по всій Греції великі герої, що прийшли зі мною сюди,
в Колхіду.
Згадай,
яка велика слава Міносової дочки Аріадни, що допомогла великому Тесеєві.
Медея
(Мовчить і дивиться на Ясона. А потім
дістає приготовлену чарівну
мазь)
. Слухай, Ясоне, ось у чому буде моя допомога: вночі обмийся ти в
річці, убрав -шись у чорний одяг, викопай глибоку яму на березі
і над нею принеси Гекаті в жертву
чорну
вівцю, обливши її медом. Потім іди на корабель свій, та дивись — не оглядай
-ся. Почуєш ти голоси і люте гавкання псів, але йди прямо й не
бійся. Коли ж наста-не ранок, намаж собі тіло, спис, щит і меч цією
маззю. Нездоланну силу дасть тобі ця
мазь,
і виконаєш ти доручення Еєта. Візьми ж мазь, з її допомогою
здобудеш ти руно.
Вези
тоді руно куди хочеш. ( Замовкла Медея. А потім, схиливши голову й
тяжко зіт-хнувши, сумно додала) Ти поїдеш, Ясоне, до себе в
рідний край, але не забувай мене,
хоч
зрідка згадуй Медею — адже я врятувала тебе.
Я
с о н. О, коли б погодився Еєт укласти зі мною союз дружби! О, якби
відпустив
він
тебе зі мною на мою батьківщину!
М
е д е я. Ні, цього не буде (Важко зітхнула) . Суворий і
невблаганний мій батько.
Вертайся
на свою батьківщину, та не забувай мене. О, яка б я була рада, коли б
буйний
вітер
відніс мене на крилах своїх до Іолка, щоб могла я нагадати тобі про
себе. Коли
забудеш
ти мене, коли забудеш, що я тебе врятувала, прощавай навік! (
Заплакала)
9.
Літературна гра «Що
ти знаєш про
богів та героїв,
які згадуються у
діалозі Медеї і Ясона?»
—
Назвіть імена богів, про яких йдеться в уривку.
—
Які ще міфологічні персонажі згадуються в діалозі?
—
Що ви про них знаєте?
(В
уривкові згадуються Геката, Зевс, Мінос, Аріадна, Тесей.)
Зевс
— верховний бог у грецькій міфології,
володар світу. З верховини Олімпу
владарює
над богами й людьми, але сам мусить коритися долі. Батько численних богів
та героїв.
Геката
— богиня чародійства, чаклунства, володарка страховищ і привидів.
На-силала на людей жах і тяжкі сни.
Мінос
— критський володар, син Зевса і
фінікійської царівни Європи, батько
Аріадни.
Після смерті став суддею в Аїді.
Аріадна
— дочка критського володаря Міноса. Покохавши афінського героя Те -сея,
допомогла йому вбити Мінотавра і вийти
з Лабіринту, давши йому клубок ни-ток.
Тесей залишив Аріадну на острові Нікос, де вона стала дружиною бога Діоніса.
Тесей
— син афінського царя Егея, Гераклів родич. Уславився багатьма героїчни
-ми вчинками. Ставши після батькової смерті володарем Афін, об’єднав навколо
них
інші
міста Аттики. За думкою Плутарха, Тесей — постать історична.)
10.
Бесіда з учнями
за змістом міфів
«Аргонавти звертаються за
допомогою до Медеї» та
«Медея допомагає Ясону
викрасти золоте руно».
—
Чому аргонавти звернулися за допомогою саме до Медеї? (Тому що вона
була
великою
чарівницею.)
—
Чому Медея так швидко згодилася допомогти
Ясонові? (Бо вона його по-кохала. Любов
цю зародила Афродіта на прохання богинь
Гери та Афіни, які по -кровительствували аргонавтам.)
—
Розкажіть, які доручення Еєта виконував Ясон.
—
Як Медея допомогла Ясонові викрасти золоте руно? (Вона провела його до священного
гаю Ареса, приспала страшного дракона.)
—
Про яку сумну новину дізнався вранці Еєт? (Він дізнався про те, що його донька
Медея втекла разом з Ясоном.)
—
Яка подальша доля героїв? (Ясон одружився з Медеєю, у них
народилося двоє
синів.
Та не судила доля їм щастя. Ясон зрадив дружині, закохавшись у Главку,
донь-ку царя Коринфа Клеонта, де вони
знайшли притулок. Охоплена розпачем,
Медея
вбила
своїх дітей. Главці вона послала
дорогоцінне вбрання і золотий вінець,
наси -чені отрутою. В страшних муках померла Главка. А Медея зникла на
чудесній коліс -ниці, надісланій богом Геліосом. Ясон
через багато років загинув під уламками
сво -го корабля «Арго».)
11.
Слово вчителя.
Сумом
проникнуті давньогрецькі міфи про Едіпа,
що належать до фіванського
циклу.
У них чудово продемонстровано віру давніх греків у надзвичайну силу
фатума і долі.
12.
Виразне читання міфа
«Едіп. Його дитинство,
юність і повернення
до Фів».
13.
Бесіда за змістом
прочитаного.
—
Яке пророцтво висіло над Едіпом, сином Лая? (Він мав убити батька, одружитися
з власною матір’ю і завести з нею дітей.)
—
Що зробив Лай, щоб піти наперекір долі? (Він зв’язав ноги
новонародженому
синові,
проколовши ступні гострим залізом, покликав раба і наказав йому кинути
не -мовля в лісі, щоб його розтерзали дикі звірі. Та раб пожалів
дитину і передав хлопчи -ка рабові корінфського царя Поліба.)
14. Переказ
тексту.
—
Розкажіть, чи справдилося пророцтво.
—
Якою була подальша доля Едіпа? (Після
того, як Едіп дізнався правду про
себе,
він став вигнанцем. Сліпий і немічний
пішов він на чужину. І лише
Антігона,
сильна
духом його донька, супроводжувала батька всюди. В останні дні свого
життя
Едіп
зустрівся зі своїми дітьми Полініком та Ісменою і відійшов у цар
ство мертвих.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
МАТЕРІАЛУ
1.
Робота з ілюстраціями та
захист учнівських малюнків.
2.
Підсумкова бесіда.
—
Що таке міф?
—
Яка роль міфів у формуванні світоглядних позицій давніх греків?
—
Назвіть основні цикли міфів Давньої Греції.
—
Про що розповідається у міфах Троянського циклу? Назвіть основних
героїв.
—
Хто такі аргонавти?
—
Хто допоміг Ясонові викрасти золоте руно?
—
У чому полягає трагізм долі Едіпа?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати
повідомлення про Гомера, історичний коментар про Трою. Прочитати
«Іліаду»:
«Заспів» (пісня 1, вірші 1—10), «Щит Ахілла» (пісня 18, вірші 139—411)
|
Тема « Четвертий похід Дон Кіхота
тривалістю у вічність. Дон Кіхот – «вічний образ» зарубіжної літератури»
Мета: узагальнити та
систематизувати знання учнів, отримані у процесі вивчення роману Сервантеса «Премудрий гідальго Дон
Кіхот з Ламанчі»; розкрити
сутність образу Дон Кіхота як вічного образу зарубіжної літератури та показати
вплив твору на культурний розвиток наступних епох; ознайомити учнів з кращими
витворами різних видів мистецтв, створеними під впливом образу Дон Кіхота та
роману в цілому; вчити працювати з уривками критичних статей; розвивати логічне
мислення; сприяти вихованню активної життєвої позиції, милосердя.
Обладнання: портрет
Сервантеса, ілюстрації відомих художників до роману (Г. Доре, Ф. Гойї, С.
Бродського, П. Пікассо), буктрейлер до роману.
Тип уроку: урок
узагальнення вивчених знань.
Хід уроку
Ти, Дон Кіхоте, може біснуватий?
Що в тебе є? Печаль і далина.
Тобі не досить - просто існувати?
Ти хочеш побороти чаклуна?
Ліна Костенко
Що в тебе є? Печаль і далина.
Тобі не досить - просто існувати?
Ти хочеш побороти чаклуна?
Ліна Костенко
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1.
Слово вчителя
Роман Мігеля де Сервантеса де Сааведри «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі» уже пережив чотири століття. У ньому зображено життя
Іспанії і риси характеру іспанського народу, але роман близький і зрозумілий
усім народам, що не так часто трапляється з художніми творами. Про цей твір
відомий французький письменник-реаліст Гюстав Флобер, що «пігмеями видаються всі інші книги поруч з цією».
У 2001 році, в рік святкування сторіччя започаткування
Нобелівської премії, Нобелівським комітетом у справах літератури було проведено
опитування ста найвідоміших письменників і поетів сучасності, яким було
запропоновано укласти список ста кращих книг, створених за історію людства, тож
більшість митців на перше місце поставили роман Сервантеса про Дон Кіхота. Чому
така висока оцінка? Чому ось вже понад 400 років твір Сервантеса не втрачає
своєї привабливості та актуальності?
III. Актуалізація опорних знань.
1.
Літературна вікторина
1) Яким був задум Сервантеса щодо створення роману? (Створити
пародію на лицарські романи).
2) Що прагнув висміяти Сервантес у романі? (Надмірне
захоплення сучасників лицарськими романами, які далекі від дійсності та шкодять
читачам).
3) Скільки персонажів налічує роман «Премудрий гідальго Дон Кіхот»? (Понад 660).
4) Яку мету ставить перед собою Дон Кіхот із Ламанчі? (Захищати
скривджених, боротися зі зло, «поборювати всілякого роду кривду»).
5) Що є центральною проблемою роману? (Конфлікт,
зіткнення між уявною, ідеалізованою дійсністю та реальним життям).
6) Що робить Дон Кіхот, аби стати лицарем? (Готує
обладунки, добирає ім’я коневі й собі, обирає даму серця, висвячується в
лицарі).
7) Чому корчмар
погоджується висвятити Дон Кіхота і потурає всім примхам майбутнього лицаря? (Хоче
поглузувати, повеселитися, розважитися).
8) Чому Дон Кіхот додає до свого імені вираз «з Ламанчі»? (Хоче щоб
усі знали, звідкіля лицар, і щоб прославити свою батьківщину).
9) Чому Санчо Панса погоджується стати зброєносцем Дон
Кіхота? (Вірить обіцянкам Дон Кіхота, серед яких було «настановити» зброєносця губернатором острова).
10) Як називає Сервантес Дон Кіхота? (Лицарем Сумного
Образу).
11) Хто такий гідальго? (Збіднілий дворянин в Іспанії).
12) Які риси Дон Кіхота і Санчо Панси є спільними для обох
персонажів? (Доброта, людяність, дивакуватість).
IV. Оголошення теми та мети уроку. Робота над темою уроку.
1.
Слово вчителя
Образ Дон Кіхота надихав багатьох поетів і прозаїків.
Важко знайти країну, в якій би майстри слова залишилися байдужими до героя
Сервантеса. Йому присвячували свої вірші Джордж Байрон, Ципріян Норвід, Борис
Грінченко, Самуїл Маршак, Юлія Друніна та багато інших видатних митців.
2.
Словникова робота
- Образ Дон Кіхота прийнято називати вічним образом,
як, наприклад, образи Прометея, Гамлета, Фауста, Дон Жуана. Що ж
таке вічний образ?
Вічним називають
образ, який створений у літературі давно, але не втратив своєї актуальності до
цього часу і вийшов за межі того твору і епохи, де він «народився».
Такий образ, в якому з надзвичайною глибиною узагальнення
відображено вічні риси людської природи, що визначають характерні почуття,
думки, пошуки, конфлікти, які постійно повторюються в історії людства. Образи,
що виникли на міфологічній основі чи створені на конкретному історичному й
національному ґрунті, виходять за межі своєї епохи і стають засобом
філософського осмислення буття. Вічні образи — Прометей, Гамлет, Дон Жуан, Дон
Кіхот, Фауст.
Кожен із них
уособлює певний комплекс вічних людських властивостей. Зберігаючи своє
історичне значення, вічні образи набувають і значення загальнолюдської
категорії.
3. Асоціативний ланцюжок
Учні створюють схему, що моделює образ Дон Кіхота.
Дон Кіхот
(мрійник,
мудрець, гуманіст, ідеаліст, дивак, оптиміст)
4. Обери позицію: Дон Кіхот – герой чи дивак?
- Ім’ям Дон
Кіхота стали називати мрійників, що прагнуть втілити нездійсненну мрію. А що ви
думаєте про Дон Кіхота? Він дивак? Безумець? Герой?
5. Метод «Гронування»
- Яких людей ми
називаємо Дон Кіхотами?
(Донкіхот –
смішна, замріяна людина, неспроможна розібратися в реальній ситуації та безсила
виправити її, тому її погляди й учинки комічні, викликають сміх.
Існує також інше сприйняття Дон Кіхота – як символу
нескореного людського духу, взірця високого служіння правді, добру, готовності
самопожертви заради шляхетних ідеалів).
- Що, на вашу думку, «донкіхотство»? Поміркуйте, чому власна назва стала загальною. Представте
свої визначення у вигляді схеми.
(З взірцем непохитності,
вірності ідеї, стійкості, мужності.
Шляхетні, чесні й безкорисні люди.
Невиправні ирійники.
Люди, що не знають і не розуміють реального життя, а
живуть лише мрією.
Потрапляють у смішні ситуації через незнання реального
життя.
Доволі наївні й довірливі.
Самостійно відстоюють ідеали добра і справедливості,
незважаючи на численні й нездоланні перешкоди).
7.
Бесіда
- Який бік «донкіхотства», по-вашому, сильний, а який слабкий?
- Що більше
приваблювало і приваблює митців у явищі «донкіхотства» і образі Дон Кіхота?
8.
Образ Дон Кіхота у літературі
Учні вдома готували варіанти поезій про Дон Кіхота різних
письменників та поетів.
Учень 1.
Дон Кихоты
У рассудка
трезвые заботы
У мечты— неведомые страны.
Называли люди донкихотом
Первого на свете Магеллана.
Первого на свете морехода,
Уплывающего в океаны,
Называли люди донкихотом.
У рассудка точные расчеты,
У мечты — туманные идеи.
У мечты— неведомые страны.
Называли люди донкихотом
Первого на свете Магеллана.
Первого на свете морехода,
Уплывающего в океаны,
Называли люди донкихотом.
У рассудка точные расчеты,
У мечты — туманные идеи.
Называли люди
донкихотом
Первого на
свете Галилея,
Первого на
свете Птолемея,
Первого на
свете звездочета,
Негодуя или
сожалея,
Называли люди
донкихотом.
Но Земля, как
прежде,
Рвется в небо,
И мечта
скитается по свету.
В прошлое уходит быль и небыль,
Но живут бессмертные сюжеты.
Обезьяне было неохота
Расставаться с добрым старым веком,
И она считала донкихотом
Первого на свете человека.
Ф. Кривін
Учень 2
В уламках од зброї з
іржавим мечем
Він гордою їде ходою,
І погляд у нього сіяє вогнем,
І серце аж рветься до бою.
Меча не пускає він з лицарських рук
І страху ніколи не знає,
Життя його — низка і горя, і мук,
Та іншого він не бажає.
На діло лицарське себе він оддав —
Ставать за малих, в обороні,
Ї де він неправду і зло зустрічав,
Там сміло він брався до броні.
Що нині не те, як колись, він не знав,
У дивні закоханий мрії,
Ї давні страшила по світу шукав,
Дракони, і велетні, й змії.
Не відав, що тії страшила в наш час
Вже нашу придбали подобу.
І в сяєві злота, і пишних окрас
Мордують людей, мов худобу..
Він гордою їде ходою,
І погляд у нього сіяє вогнем,
І серце аж рветься до бою.
Меча не пускає він з лицарських рук
І страху ніколи не знає,
Життя його — низка і горя, і мук,
Та іншого він не бажає.
На діло лицарське себе він оддав —
Ставать за малих, в обороні,
Ї де він неправду і зло зустрічав,
Там сміло він брався до броні.
Що нині не те, як колись, він не знав,
У дивні закоханий мрії,
Ї давні страшила по світу шукав,
Дракони, і велетні, й змії.
Не відав, що тії страшила в наш час
Вже нашу придбали подобу.
І в сяєві злота, і пишних окрас
Мордують людей, мов худобу..
Борис Грінченко
Учень 3
ДОН КІХОТ
Пора в постель, но спать нам неохота.
Как хорошо читать по вечерам!
Мы в первый раз открыли Дон Кихота,
Блуждаем по долинам и горам.
Нас ветер обдает испанской пылью,
Мы слышим, как со скрипом в вышине
Ворочаются мельничные крылья
Над рыцарем, сидящим на коне.
Что будет дальше, знаем по картине:
Крылом дырявым мельница махнет,
И будет сбит в неравном поединке
В неё копье вонзивший Дон Кихот.
Но вот опять он скачет по дороге…
Кого он встретит, с кем затеет бой?
Последний рыцарь, тощий, длинноногий,
В наш первый путь ведет нас за собой.
И с этого торжественного мига
Навек мы покидаем отчий дом.
Ведут беседу двое: я и книга.
И целый мир неведомый кругом.
С. Маршак.
9.
Інтерактивна технологія «Сенкан»
Дон Кіхот.
Справедливий,
мудрий.
Мріє, подорожує, вірить.
Відважний борець за справедливість.
Лицар.
10.
Самостійна робота
Створення «Кодексу честі Дон Кіхота»
1) Основа світогляду – наївний гуманізм і романтизм.
2) Життєва позиція –
активне втручання в життя, захист усіх пригноблених та скривджених, прагнення
встановити справедливість в усьому світі.
3) Ставлення до людини – повага, незалежно від соціального статусу.
4) Ставлення до політики – демократичні свободи.
5) Ставлення до батьківщини – патріот що прагне своїми справами уславити свою Вітчизну.
6) Ставлення до жінки – культ Прекрасної Дами.
7) Ставлення до освіти – прогресивне, але Дон Кіхот залишається більше теоретиком, ніж практиком.
8) Ставлення до літератури – захоплення рицарськими романами.
10.
Повідомлення учнів про образ Дон Кіхота у мистецтві
«Дон Кіхоту» пощастило на
ілюстраторів. У живописі образи цієї вічної книги втілили іспанці Зулоагу, Ф.Гойя, П.Пікассо, С. Далі, англієць У.Хогарт, французи Г.Доре,
О.Дом'є, Е. Делакруа, Т.Жоанно, словак Ц.Маєрнік, росіяни В.Сєров,
Г.Єпіфанов, Ф.Константинов,
С.Бродський, Кукринікси, українські ,митці Б.Крюков та О.Петрова.
У музиці за мотивами «Дон Кіхота» написано понад 100 творів різних жанрів, це симфонічні поеми, опери, балети, оперети, мюзикли таких відомих композиторів, як іспанці Е.Альфтер, Х.Родріго,
англійці Г.Перселл, Д.Ейрес, французи Ж.Ібер, М.Равель, німці
Г.Тельман, Д.Дітперсдорф, італійці Д.Паізіелло, А.Сальєрі,
Д.Рісторі, Н.Піччіні, росіяни А.Рубінштейн, М.Матюшин, чехи
Я.Вейнбергер, Я.Доубрава,
українець В.Кирейко.
Світової слави набули опери «Дон Кіхот», поставлені у кращих театрах Європи — Н.Піччіні (Неаполь,1770),
С.Майра (Венеція, 1796), М. Гарсіа (Нью-Йорк, 1827),
Р.Гепард (Лондон, 1945), а також балети В.Геріха (Берлін,
1840), Д.Макфаррена (Лондон, 1846), Лукантіні (Мілан, 1884),
Л.Мінкус (Санкт-Петербург, 1869, постановка М.Петіпа). І сучасні композитори беруться за втілення образів
роману Сервантеса – цікаві знахідки належать Ґ.Гладкову, А.Животову,
О.Журбіну, Д.Кабалевському, К.Караєву, А.Петрову, Т.Хреннікову, а мюзикл
американця Мітчела Лі «Людина з Ламанчі» завоював Новий Світ,
ставши театральним бетселлером на Бродвеї.
Дон Кіхот завоював також драматичну сцену. Серед кращих
постановок — спектаклі П.Каратаєва
(1847), Г.Чулкова й А.Луначарського (1921). У 30-і роки над цим вічним
образом працював легендарний актор МХАТу Михайло Чехов, та, на жаль, спектакль
не побачив світла рампи. В 1938 р. була постановка п'єси М.Булгакова, в якій
робився акцент на темі самотності іспанського зачарованого мандрівника,
приреченого на життя в жорстокому і прозаїчному світі. У 1941 р. відбулася ще
одна прем'єра — на сцені ленінградського театру ім. Пушкіна, у головній ролі
виступив відомий актор М.Черкасов, котрий пізніше знявся в однойменному фільмі
режисера Г.Козинцева.
І кіно не проминуло увагою всесвітньо відомий твір Сервантеса. Уперше він був
екранізований у Данії1926 р., пізніше в Аргентині (1937), Іспанії (1937), Росії
(1955). На телебаченні знято художній фільм О.Володіна та С.Дружиніної «Дульсінея Тобоська» і 9-серійна картина
А.Угрія (Іспанія).
Серед кращих
виконавців ролі Дон Кіхота — відомий актор Ф.Шаляпін, для котрого Ж.Масне спеціально написав оперу.
Після її першого прослуховування Федір Іванович сказав: «Так, це Дон Кіхот, Рицар Сумного Образу. Так, саме Сумного Образу і такий
чесний, такий святий, що навіть смішний і кумедний для всієї цієї наволочі,
цієї іржі, не достойної навіть бути на його обладунках. О Дон Кіхот з Ламанчі,
який він милий і дорогий моєму серцю, як я його люблю!»
Уживаючись в образ
мандрованого рицаря, Шаляпін власноруч зробив чимало замальовок і сконструював
собі грим: «Я дав йому гостру борідку, на лобі звихрений
фантастичний чубок, видовжив його фігуру і поставив на слабкі, тонкі, довгі
ноги. І дав йому вуса — смішні, мабуть, але вони мали прикрашати обличчя
іспанського рицаря... І шолому рицарському, і латам протиставив добре, наївне,
дитяче обличчя, на якому і посмішка, і сльози, і судома страждання виходять
особливо зворушливими»
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
1.
Слово вчителя
Майже в кожній літературі
є письменник, ім`я якого незмінно виринає в пам`яті, ледве зайде мова
про цю літературу. Скажімо, літературу українську репрезентує Шевченко,
польську – Адам Міцкевич, російську - Пушкін, англійську – Вільям Шекспір. А в
літературі іспанській це, безумовно, Сервантес.
Іспанці вміють шанувати свого земляка: на засіданнях
Академії наук в Мадриді, присвячених великому твору Сервантеса, зазвичай
промовляють про Дон Кіхота стоячи... А всі місця, пов`язані з його ім`ям,
сьогодні є маршрутами туристичних подорожей гостей з усього світу.
Так, „нашою Біблією називають іспанці твір Сервантеса. А
чи знаєте ви, що після Біблії „Дон Кіхот” Сервантеса – друга книга, перекладена
найбільшою кількістю мов світу?
І ще... Ф. Достоєвський, великий російський письменник,
сказав пророчі слова: „Якби скінчилася земля і спитали б людей, десь там: „Ну,
як, чи збагнули ви своє життя на землі і що ви про нього думаєте?” – то людина
могла би мовчки подати „Дон Кіхота”: „Ось мій висновок про життя і чи можете ви
мене за нього осудити?”
До думки Достоєвського приєднується іспанський філософ і
літературознавець Хосе-Ортега-і-Гассет: „Дон Кіхот” – єдина, найостанніша книга, яку будуть читати й тоді,
коли решта буде вже знищена. Коли за Добою Математики, Добою Числа – обминувши
Добу Ідеї – людство доплентається до агонії, Доби Смутку, - меланхоліки тритисячного року зберуться
навколо топографа, з якого долине напівстертий голос, котрий читатиме нашу
знамениту книгу. І навіть тоді вона їх охопить вогнем ”.
Ось як високо оцінили цей твір видатні діячі культури –
як найвищий прояв людського генія.
І вони не помилилися!
У 2002 році твір
Сервантеса визнано найкращим романом тисячоліття в усій світовій літератур
2.
Методика «Мікрофон»
- Чи потрібні «донкіхоти» у наш час?
VI. Домашнє завдання.
Ознайомитися з біографією Вільяма Шекспіра. Підготувати розповідь про «Шекспірівське питання» в
літературі.
Тема
уроку: Роланд – головний герой епосу.
Мета
уроку:
схарактеризувати образ Роланда; спрямувати роботу учнів на розуміння образу Роланда як вірного васала короля, чесного,
відважного, але самолюбивого лицаря, виховувати шляхетність, вірність слову.
Тип уроку: урок аналізу художнього твору( урок-пошук)
Обладнання: ілюстрації, опера «Роланд»
Хід уроку
Людству потрібні герої, які б вели за собою,
Показуючи приклад
мужності та шляхетності.
Ф. Шіллер
1. Зачин уроку
1. Вступне
слово-звернення вчителя до учнів.
У дуже давні славні дні
Складалися дзвінкі пісні
Про мудрих добрих королів,
Про їх підступних ворогів,
Про лицарів, що рвуться в бій,
Аби звершити подвиг свій,
І про принцес, яких любов
Хвилює серце й юну кров.
2. Інтелектуальна
розминка «Віднови речення». Сформулюйте розгорнуту відповідь на тему:
«Особливості та основні ідеї французького епосу», використовуючи лексику та
користуючись підказкою.
« Особлив1стю
французького епосу є вихваляння…( апологія) лицарства, перебільшення
можливостей героїв у поєдинках…(гіперболізація). Поєдинки та битви описуються з
метою зображення…(доблесті та патріотизму). В епосі відсутні мотиви…( кохання,
бо на війні немає місця для приватного життя). Основними ідеями є
прославлення…( національного героя, його доблесті, сили), прикладом якого є
Роланд.
2. Актуалізація опорних знань
1. Бліц-диктант
1). В якій
країні відбуваються події? ( Франція, Іспанія)
2). Які дві
сторони беруть участь у військовому конфлікті? ( маври і франки)
3). Назвіть
імена очільників двох армій. ( Карл та Марсилій)
4). Кого
обрали послом франків? ( Ганслона )
5). Хто
залишився в ар’єргарді? ( Роланд, Олів’єр та 20 тисяч воїнів)
6). Як
називався меч Роланда? ( Дюрендаль)
7). Хто зрадив
Карла? ( Ганелон)
8). Хто
просить Роланда покликати на допомогу? ( Олів’єр)
9). Що таке
Оліфант? ( Ріг Роланда)
10). Хто з
друзів – Роланд чи Олів’єр- гине першим? ( Першим гине Олів’єр, другим – Роланд)
11). Хто
покарав Марсилія за смерть ар’єргарду франків? ( Карл з воїнами, які залишилися
з ним)
12). Як уславили
франки смерть Роланда та Олів’єра?
3. Робота над темою
уроку
1. Робота над текстом. Аналіз образів
Роланда та Олів’єра.
- Чому поема
названа іменем Роланда?
2. Читацьке
завдання. Визначте чоловічі риси характеру Роланда, слухаючи читання в особах
уривків:
« Діалог
Роланда – Ганелона». ( Від слів
«Сеньйора! – Карл промовив- до слів «Піти-піду, та на загибель вірну.)
« Роланд -
Олів’єр» ( від слів «Тут Олів’єр додав: «Тьма – тямуща маврів- до слів « То краще вмерти, ніж ганьбу
стерпіти)
3. Робота в
зошиті.
Учитель: А тепер доведіть цитатами із тексту , що ці
риси справді притаманні Роланду. Таким чином ми додамо ваші цитатні характеристики
Роланда та узагальнимо наші знахідки.
-
Як характеризують
героя інші персонажі? Заповніть таблицю.
Роланд
|
Карл
|
Ганелон
|
Олів’єр
|
-
Визначте
суперечливі риси Роланда.
Самовпевненість Вірність дружбі
Любов до
Франції
Зарозумілість
Відданість
королю Запальний
характер
Мужність
Нерожважливість
Щирість
Самовідданість
4.
Рефлексія
Комунікативно
– мовленнєві вправи.
- Як
характеризують героя інші персонажі? В роботі використовуйте схему- підказку,
розширюючи її цитатами, які ми виокремили.
5. Домашнє
завдання.
1. Скласти
цитатну характеристику Карла, Ганелона.
2.Скласти
порівняльну характеристику Роланда та Ганелона, Карла та Марсилія.